Bacovia, sau "sfârşitul continuu" în Ex Libris : [despre catalogul expoziţiei internaţionale de ex-libris "Plumb", ed. a XXIV-a, de la Biblioteca Judeţeană "C. Sturdza" Bacău]
LDR:10115naa1 2200109 450
001
169305
100$a
20170804 m 1rumy03010101ba
101
0
$a
rum
200
1
$a
Bacovia, sau "sfârşitul continuu" în Ex Libris
$e
[despre catalogul expoziţiei internaţionale de ex-libris "Plumb", ed. a XXIV-a, de la Biblioteca Judeţeană "C. Sturdza" Bacău]
$f
Dumitru Velea
300$a
Numărul revistei este ilustrat cu Ex Libris-uri din albumul "Plumb/ lead" - Expoziţie internaţională, Biblioteca Judeţeană "Costache Sturdza" Bacău
463
0
$o
Revista Fundaţiei Culturale "Ion D. Sîrbu" Petroşani
$t
Banchetul
$v
An. 2, nr. 16-17-18 (apr-mai-iun 2017), p. 166-168.
488$0
152133
$a
Biblioteca Judeţeană „C. Sturdza” Bacău
$c
Bacău
$d
2016
$f
Biblioteca Judeţeană "C. Sturdza" Bacău
$g
curator şi proiect expoziţie: Anca Sion
$n
Editura Bibliotecii Judeţene "C. Sturdza" Bacău
$o
ediţia a XXIV-a
$p
60 p. : foto. color
$t
Plumb : Expoziţie internaţională de ex-libris = Lead : International Ex Libris Exhibition
$y
978-973-87883-5-0
601
0
0
$3
6169
$a
Biblioteca Judeţeană „C. Sturdza” Bacău
601
0
0
$3
97783
$a
Plumb (1916-2016)
$c
Expoziţie Internaţională de Ex Libris
$e
Biblioteca Judeţeană "C. Sturdza" Bacău
$f
24 nov 2016
606$3
117934
606$3
76304
$a
Ex-libris
606$3
97782
$a
Expoziţie de Ex-libris
606$3
63264
$a
Artă plastică
606$3
65767
$a
Recenzii
606$3
79035
$a
Memorie locală
700
0
$3
58549
$a
Velea
$b
Dumitru
$c
poet
$f
1948-
801
3
$a
RO
$2
udc
$b
BJBC
$g
unimarc
856
#
$a
http://revistabanchetul.falezedepiatra.net/?p=63
$2
Este sau nu creator de Ex Libris, acesta din urmă trebuie să fie dotat cu mult spirit de analiză şi sinteză pentru împlinirea actului critic, în acest sens este de consemnat capacitatea realizatorilor Expoziţiei internaţionale de Ex Libris Plumb, organizată de Consiliul Judeţean Bacău şi Biblioteca Judeţeană „C. Sturdza" Bacău, în perioada 24 noiembrie 2016-24 februarie 2017, cu ocazia împlinirii a o sută de ani de la apariţia volumului Plumb, cu celebrul poem omonim, al lui George Bacovia. în ordinea catalogului ei sunt: Anca Sion, „curator si proiect de expoziţie", Oxana Mihăilescu, Diana Cristina Că-praru, „comitet de organizare", şi Ovidiu Petca, „proiect catalog" - şi aici trebuie spus că, prin dăruirea lor întru împlinirea acestui fapt artistic, s-a pus pe harta internaţională a Ex Libris-ului Biblioteca din Bacău şi numele poetului Bacovia. Este meritul lor de a fi put să adune sub o temă a poemului Plumb, bine cunoscut în poezia noastră dar mai puţin în a lumii, 52 de creatori de Ex Libris, artişti de pe diverse meridiane şi paralele ale lumii şi anume din 20 de ţări, cu 159 de lucrări. Nu întâmplător, Emanoil Tancău îi dedică trei Ex Libris-uri Ancăi Sion, toate consemnate ExLibris Anca Sion (Bacovia), 2016, CGD, 140 x 140 mm, iar Mauricio Schvarzman, din Argentina, unul artistului clujean: lângă portretul poetului celebrat, în colţul din stânga jos scrie G. BACOVIA, iar vertical pe dreapta OVIDIU PETCA - Ex Libris Ovidiu Petca, 2016, X3,104x88 mm (Catalog, plumb/ lead, pp. 55, respectiv 49). Se înţelege că acestuia din urmă i-a revenit sarcina de triere a lucrărilor, fireşte, după regulamente şi încadrări specifice, conform exigenţei formale, încât în Catalogul plumb/ lead Expoziţie internaţională de Ex Libris /International Ex Libris Exhibition (Editura Bibliotecii Judeţene „C. Srurdza" Bacău, 2016, p. 60) sunt reproduse 124 de lucrări ale 47 de artişti din 19 ţări. (Lucrările neacceptate au fost trecute, cum se cuvine, nemarcate, după cele reproduse.) Două cuvinte despre această exigenţă formală. Ex Libris-ul are o istorie cât şi a cărţii, indiferent de felul şi materializarea acesteia. Acelei funcţii de a desemna o carte îi revine, ca o consecinţă, necesitatea reproducerii şi multiplicării, condiţia de serie. De înscriere. Ce presupune o multitudine de tehnici, de materiale proprii multiplicării şi un anume număr de „exemplare". Acest fapt ar veni în contradicţie cu exigenţa estetică, prin care opera de artă se defineşte, între altele, ca aderentă la materialul-purtător si ca unică şi unicat. Ex Libris-ul este şi serie şi unicat (artă). Pentru ieşirea din această situaţie paradoxală are trebui redefinite în estetică atât materialele cât şi unicitatea, însă, fără să desfacem acest nod, destul de dificil, să spunem că aici se apropie de o parte a artelor graficii, care se lucrează prin negativ şi reproducere. Puţin altfel, şi totuşi nu, este tehnica artei digitale, apărută în ultimul timp. De aici derivă notarea tehnicilor şi a materialelor folosite, a înserierii exemplarelor, ştiut fiind faptul că valoarea, în unele cazuri, se diminuează odată cu sporirea numărului acestora. Cu alte cuvinte, este o grilă tehnică şi formală prin care Ex Libris-ul trebuie să treacă. Practicienii şi criticii o ştiu. Evident, şi aici, fiecare Ex Libris reprodus este selectat prin această grilă şi are trecute toate datele necesare. Mai mult, la sfârşitul Catalogului este şi o pagină cu Abreviaţiuni tehnice internaţionale. Pentru a releva multitudinea de tehnici, să notăm „secţiunile" principale: Tipar adânc, Tipar înalt, Litografie, Serigrajie, Reproduceri fotografice, Tipar sec, Tehnică mixtă, Grafică de computer şi Colorat manual, şi să punctăm doar la prima procedeul şi materialele: CI Gravură în oţel, C2 Gravură în aramă, C3 Acva-forte, C4 Gravură cu acul, C5 Acvatinta, C6 Vernis mou, C7 Mezzotinta. Urmărind pe acest eşantion de 124 de lucrări, frecvenţa tehnicilor şi a materialelor folosite, se poate deduce o posibilă evoluţie a acestora. La o privire sumară mi s-a părut că frecvenţa cea mai mare o are tehnica din ultimul timp, Grafica de computer, urmată de cea „clasică", Tiparul adânc şi Tiparul înalt. În ipostaza a doua, când Ex Libris-ul răspunde exigenţei estetice şi ne apare ca Ex Libris relevant şi Ex Libris revelator, se petrece un transfer de sens dinspre carte, operă, fie spre o imagine plastică relevantă şi abstractizată până la un semn indicativ, pre-cum un nume pentru un obiect sau făptură, fie spre o imagine plastică revelatorie, sintetizantă până la un simbol aproape insondabil. Ambele de gradul al doilea faţă de punctul de plecare, prima părând mai apropiată, iar a doua mai îndepărtată, însă, în realitate, tocmai cea de-a doua este mai apropiată, nepierzând aproape nimic din încărcătura transferului: chiar o simplă determinaţie, o parte, prin deschiderea artistică, dă seamă asupra întregului, a temei, depăşind aşteptările creatorului. Transferul are un dublu sens, de aducere şi întoarcere a unei încărcături de sens, dar în cazul al doilea, sporită. Se poate vorbi de păstrarea în transfer a rezonanţei obiectivitătii şi subiectivităţii primului termen (operă) ce trebuie sintetizat şi de re zonanţa acestuia în cel de-al doilea termen (Ex Libris), în subiectivitatea creatorului, care îi dă la întoarcere şi finalizare, pe lângă pecetea întâi şi necesară a obiectului (operei, temei) de reprezentat, pe cea proprie de sporire artistică şi, implicit, de validitate estetică. Unii creatori de Ex Libris nu îşi propun să îmbogăţească obiectul supus rezumării în noua creaţie, ci să se integreze în datele acestuia cu pretenţia de esenţiale. Şi obţin o lucrare după caz şi situaţie; se întâmplă uneori chiar o îmbogăţire de sens. Alţii îşi propun tocmai îmbogăţirea de sens şi obţin la fel. Contează rezonanţa din transfer şi capacitatea artistică a creatorului de Ex Libris. în cazul temei propuse pentru această Expoziţie internaţională de la Bacău trebuie să fi fost dificultăţi neaşteptate. Poemul Plumb este determinant pentru George Bacovia şi are un loc însemnat în poezia noastră. Critici după critici, scriitori şi poeţi au căutat să-1 definească, însă, ca tot ce ţine de o simbolicitate adâncă, este insondabil. Să spunem după Ion Caraion, opera lui Bacovia este o „obsesie a morţii" şi un „sfârşit continuu", la care adăugăm, o moarte grea precum cea din Vinerea Mare, înfrântă de Fiul Domnului „cu moarte pre moarte călcând" - şi tot astfel, de om. O luptă cu moartea în mormânt - atât ne comunică Bacovia! Şi ce curaj trebuie să fi avut organizatorii să trimită acest poem, ca temă, creatorilor de Ex Libris din lume, din 20 de ţări şi de culturi diferite, de religie ortodoxă, catolică, protestantă, chiar şi musulmană! La o privire atentă a lucrărilor, s-ar putea deduce, în câtimea spornică de artă, şi viziunea acestor creatori asupra morţii. Fapt însă deosebit de greu! Pentru cei mai mulţi, este de presupus, că opera lui Bacovia era aproape necunoscută şi abia prin acest poem şi invitaţie au încercat să se apropie rezonator de ea. Şi lor le-a trebuit un anume curaj. De pildă, este greu de crezut că un creator din Argentina sau Turcia a reuşit să străbată în lung şi-n curmeziş opera lui Bacovia pentru a ajunge la originaritatea temei, însă eliberat de o asemenea constrângere, el a căpătat o anume libertate, împovărătoare totuşi, în a executa această pictură mică. Este de presupus că această „nesupunere la temă", parţială fireşte, a deschis mai mult posibilitatea creatoare. Intuiţia vine aici să se adauge şi să confirme. Pe lângă cunoaşterea analitică a operei lui Bacovia, tocmai pe intuiţia artiştilor s-a mizat. Ei s-au lăsat ispitiţi de aceasta şi au intrat într-o adâncă rezonanţă a subiectivităţilor, proprii artei, şi au realizat, nu de puţine ori, Ex Libris-uri revelatorii. Ex Li-bris-uri relevante sunt mai multe, dar cu siguranţă revelatorii sunt cele semnate de Martin R. Baeyens (Belgia) (Ex Libris Bacău County Library. George Bacovia Plumb 1916-2016, CGD, 78 x 136 mm, Op. 788), Lukasz Cywicki (Polonia) (Ex Libris Plumb, 2016, X3, 100 x 90 mm), Kristina Daniunaite (Lituania) (Ex Libris Palace of Culture. George Bacovia Plumb 1916-2016, 2016, C3, 130 x 130 mm), Danila Denti (Italia) (Ex Libris County Library, 2016, C3C5, 120 x 100 mm, Op. 88), Ana Erman (Argentina) (Ex Libris Plumb, 2016, CGD, 150 x 159 mm), Oleksan-dra Sysa (Ucraina) (Ex Libris Cees Lith. House of Nostalgia, 2016, C3/COL, 90 x 130 mm), sau Karoly Balajti (România), cu cele şapte lucrări. În fine, pentru această meritoasă Expoziţie internaţională de Ex Libris / International Ex Libris Exhi-bitionplumb/lead, care a adus cu faţa spre România şi inima spre Bacovia 52 de artişti plastici din lume, se cuvin mulţumiri organizatorilor, iar pentru ceea ce rămâne după ea, spre neuitare, bijuteria Catalogul plumb /lead, Editurii Bibliotecii Judeţene „C. Sturdza" Bacău, 2016.